توفیق اجباری

هر کس اومده ، به توفیق رسیده

توفیق اجباری

هر کس اومده ، به توفیق رسیده

7 واقعیت بدن !

اکثر ما توجهی به ساعت بیولوژیکی بدن‌مان نمی‌کنیم، مگر اینکه تغییر زمان خواب یا خستگی از مسافرت ما را متوجه آن کند. در صورتی که ساعت بیولوژیکی بدن تاثیر شگفت‌انگیزی دارد.

ساعت شبانه‌روزی مغز آدمی، درست مانند ساعتی که هر روز نیاز به کوک کردن داشته باشد، در طول شبانه روز نیاز به تنظیم دارد تا بتواند عملکرد بدن ما را هماهنگ کند. تقریبا تمامی عملکرد بدن ما مطابق با این ساعت در طول روز در حال نوسان است که این روند بر عمده اتفاقات مهم از قبیل مرگ یا حتی تولد تاثیر شگرفی می‌گذارد.

۷ واقعیت را در ادامه مطلب ببینید ...

1- دمای بدن انسان در صبح هنگام بیدار شدن از خواب در پایین‌ترین حد خود قرار دارد و بعد از غروب آفتاب به بیشترین حد خود می‌رسد. به طور مثال دمای 99 درجه فارنهایت در ساعت 7 صبح می‌تواند نشانه تب باشد اما همین دما در ساعت 5 بعدازظهر، کاملا طبیعی است.

2- احتمال بروز حملات قلبی در صبح به نسبت ساعات دیگر روز، دو برابر بیشتر است.

 

3- بیشترین تولد‌ها در ساعات اولیه صبح و همچنین عصر روی می‌دهند.

4- در مورد خودکشی هم همین روال صدق می‌کند.

5- تجویز دکترها برای مصرف قرص‌هایی خاص در ساعاتی معین در طول روز، رابطه مستقیمی با ساعات بیولوژیکی بدن دارد. برای مثال مصرف آسپرین و آنتی هیستامین در صبح، بهتر عمل می‌کند، اما انواعی از شیمی‌درمانی‌ها که برای سرطان‌هایی خاص صورت می‌گیرند، در شب تاثیر بیشتری دارند و بهتر جواب می‌دهند.

6- بیشتر مردم دوست دارند روابط عاطفی‌شان را حفظ کنند و اگر خللی در آن پیش آمد باعث می‌شود که به کلی ساعت بیولوژیکی بدنشان دستخوش تغییر شود، برای مثال یک فرد عصبانی هیچ وقت نمی‌تواند به خوبی هنگام ظهر غذا بخورد، چرا که اصلا روحیه خوردن غذا را ندارد.

7- اگر در تاریکی کامل به سر بردید، ممکن است وارد چرخه‌ای شوید که در آن ساعات شبانه‌روز به 25 ساعت و حتی بیشتر نیز برسد. «ژن‌های زمان‌سنج»، دمای بدن، ترشحات هورمونی و بیشتر فعالیت‌ها را در بافت‌های سلولی کنترل می‌کنند و همه اینها توسط یک ساعت زمان‌سنج اصلی کنترل می‌شود که در یک چرخه وسیع‌تر عمل می‌کنند مگر اینکه با غروب خورشید در حالت استراحت باشد.

منبع: Newsweek - مترجم: زهرا رحیمی‌پرگو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد