و اما اطلاعات تکمیلی هدف :
**********************
اهداف به دو دسته تقسیم می شوند :
1- اهداف کوتاه مدت : تا یک سال آینده
ببینید تا یک سال آینده از زندگی چه می خواهید ؟ !
2- اهداف بلند مدت : از یک سال آینده به بعد
و ببینید که بعد از یک سال آینده از زندگی چه می خواهید ؟ !
*********************************************
و اما هدف باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟
هدف باید SMART شده باشد .
T | R | A | M | S |
زمانبند باشد | مسئول آن خودمان باشیم | قابل دسترس باشد | قابل انداره گیری باشد | کاملا مشخص باشد |
*****************************************************************
S کاملا مشخص باشد : یعنی هدفتان کلیشه ای نباشد ، به بعضی ها که می گویید هدفت چیست ؟ می گویند : خانه ، ماشین ! *** در صورتی که این درست نیست ، خانه و ماشین یک هدف کلیشه ای است ، ما باید آن را کاملا مشخص کنیم .
به عنوان مثال اگر ماشین را در نظر بگیریم ، باید تمام جزئیات آن را مشخص کنیم .
مثلا : چه نوع ماشین ؟ چه رنگی ؟ رینگ اسپرت یا معمولی ؟ رنگ روکش صندلی ؟ و ...
بدین ترتیب وقتی از شما می پرسند که هدفتان چیست ؟ بگویید : به عنوان مثال یک زانتیا سفید با رینگ اسپرت و روکش صندلی مشکی و فلان سیستم صوتی !
بدین صورت هدف شما کاملا مشخص می شود .
M قابل اندازه گیری باشد : یعنی قیمت آن کاملا معلوم باشد . تا بدانید که برای رسیدن به آن چقدر پول نیاز دارید و برای بدست آوردن آن تلاش کنید .
A قابل دسترس باشد : یعنی هدفتان نباید دور از دسترس باشد . مثلا وقتی به کسی میگوییم هدفت چیست ؟ می گوید : اتومبیل لامبورگینی یا وایپر ! دسترسی به اینگونه اهداف بسیار سخت و یا غیر ممکن است . به فرض مثال هم که یک لامبورگینی خریدیم! خوب این همه هزینه (حداقل 500 میلیون تومان) برای چی ؟ !!! یعنی وقتی هم که به آن می رسیم ، می بینیم که هدف هوشمندانه ای نبوده است .
R مسئول آن خودمان باشیم : یعنی مسئولیت رسیدن به هدفمان بر عهده خودمان است و مرتبط با افراد دیگر نیست . مثلا اگر می بینید که ضعیف عمل می کنید ، بدانید که مسئولیت رسیدن به هدفتان ، خودتان هستید و دیگران را مقصر ندانید .
T زمانبند باشد : یعنی تاریخ دقیق شروع و پایان داشته باشد . تاریخ شروع آن باید از هم اکنون باشد و تاریخ پایان آن با برنامه ریزی و محاسبات لازم مشخص می شود .
****************************************************************